Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Inge 06-10-2021

Bevalt erg goed, een aanrader

Ik ben heel tevreden over deze lens. De lens heeft een goede zoombereik van 18-135 mm. Hierdoor kan je veel kanten uit, zowel dichtbij als wat verder. Ik was er ook direct mee weg. Een goede allrounder. Ik ga er nog veel plezier mee beleven.

Pluspunten

• goede zoombereik 18-135 mm
  • diafragma f/3.5-5.6
  • stil

Minpunten

• bijhorende zonnekap was moeilijker te vinden

Sannie 17-11-2019

Canon 18-135mm STM

Voor mijn APS-c Canon 80D had ik geen all-round zoomobjectief, dus op zoek gegaan naar een. De prijs moest redelijk zijn en het bereik van groothoek tot normaal tele. Canon heeft in dit bereik onder andere de 18-135mm STM, welke volgens de testen behoorlijk uit de bus komt.
Dus op stap naar Kamera-Express in Capelle en het objectief aangeschaft.
Een zoombereik van 18-135mm vraagt om compromissen wat betreft beeldkwaliteit. En inderdaad, de kwaliteit is niet zoals ik gewend ben van mijn Canon L serie objectieven, maar het objectief is verre van slecht te noemen. Scherpte in het centrum is eigenlijk altijd goed en zelfs de randen van het beeld zijn niet slecht. Diafragma een stopje dicht en het trekt ook daar nog behoorlijk bij. Focus is snel, onhoorbaar en betrouwbaar. Het zoomen gaat mooi soepel en het objectief voelt degelijk aan, ondanks het vele gebruik van kunststof.
Al met al tevreden over mijn aankoop. En de service van K-E was zoals gebruikelijk in orde.

Pluspunten

• Zoombereik
  • Optische kwaliteit
  • Effectieve Image Stabilizer
  • Prijs

Minpunten

• Met f5.6 op 135mm niet erg lichtsterk
  • Zonnekap niet standaard meegeleverd

Loek 30-12-2018

Heerlijke allrounder

Bij Kamera-Express deze lens gekocht voor mijn EOSD100. Pracht lens voor alle dag. Werkt geruisloos en snel. Range is voor de meeste amateurs (denk ik) ruim voldoende. Zeer tevreden en natuurlijk heel belangrijk het uiteindelijke resultaat. Een aanrader.

JMO 11-06-2017

Wat een heerlijke lens!

Het is een heerlijke lens, niet te zwaar en een fijne snelle scherpstelling.
Er zit een 'lock' op maar die hoef je niet te gebruiken. De lens zakt niet wanneer je hem naar beneden houdt. Hij zoomt lekker, niet te licht en niet te zwaar. En dan natuurlijk het belangrijkste: Hij is heerlijk scherp!

Tony E 10-03-2016

prima lens

ik gebruik de lens op de Canon 70D als 'vakantie' lens en ben erg tevreden.
+ fijne lens met zeer bruikbaar zoombereik, vlotte en stille autofocus, goede scherpte en kleuren.
- zonnekap moet apart aangeschaft worden, concurrenten leveren deze erbij ook in deze prijsklasse.

Willem155 17-06-2015

Uitstekend product, dit objectief. Inderdaad hoor je de AF motor bijna niet maar wat belangrijker is dat deze lens beter van optische kwaliteit is dan zijn voorganger (18-135 zonder STM motor).
Bij een hoge resolutie camera mis ik geen extra lange zoomfacor. De opnamen bewerk ik vrijwel altijd na. En mocht ik een uitsnede willen hebben, kan dat prima (digitale zoon op nabewerking).

Pachino 04-08-2014

Een prima objectief die het slepen van meerdere objectieven overbodig maakt. Met de 18-135mm heb je de belangrijke afstanden bij je.
Het objectief voelt degelijk aan en de kwaliteit van de foto's is voor mij uitstekend. Het objectief stelt snel en geruisloos scherp.

Het enige probleem wat ik met dit objectief heb, is dat de handmatige focus ring (MF) iedere keer defect is. Het objectief welke ik nu in mijn bezit heb, is de tweede en ook bij deze is de MF-ring defect.
Op Internet lees ik nog weinig van dit probleem en ik vind het daarom ook vreemd dat bij mij de MF-ring iedere keer defect is.

Gebruik je de MF niet, dan is dit een prima objectief. Maar voor dit geld wil ik graag wel een objectief waarbij alles werkt zoals het hoort.

Pachino 09-12-2014

Beetje late reactie, maar in mijn geval stond de camera aan. Het was echt van de één op het andere moment dat de MF niet meer werkte.

Al denk ik dat het probleem zich misschien ontstaat als je met de lens gaat werken. Doordat de MF ring nogal breed is, grijp je snel de MF ring vast in plaats van de zoomring.
Als de lens dan op Automatisch staat, kan ik mij voorstellen dat dit misschien de oorzaak is?

Ik heb overigens de laatste keer wederom een nieuwe lens mogen ontvangen. Deze heb ik nog niet geprobeerd, dus ik weet niet eens of de laatste nieuwe lens wel goed is.

Toch maar een keer proberen :)

Marianne vdB 12-11-2014

Pachino: Ik heb ook sinds kort een STM lens bij mijn nieuwe camera. In de winkel viel me ook op dat je niet handmatig kon scherpstellen. De ring draaide maar er gebeurde niets.Nu wist toevallig een verkoper hier iets van. Hij liet mij zien dat de scherpstelling handmatig wel lukt als je de camera aanzet. Lenzen zonder STM kun je scherpstellen zonder de camera aan te zetten. Iets wat ik regelmatig deed. Dus probeer of het wel lukt als de camera aanstaat. Succes.

morrisons 08-12-2014

Thanks voor de tip!

roelanttimmer 21-02-2014

Deze lens op 700D gekocht. Snelle en stille scherpstelling tijdens filmen.
De lens is degelijk en toch niet zwaar, is een uitermate goede keus.

j.vonk555 23-01-2014

Een voor deze prijs een erg goed objectief
Deze aangeschaft voor mijn Canon 600D
Maakt de standaard lens geheel overbodig
Echt een aanrader

andre krullebol 04-02-2013

vergeleken met mijn Tamron af 18-250 ld DiII is deze lens scherper en veel sneller,voelt degelijk aan en lens hoef je niet te vergrendelen, valt niet naar buiten zoals bij de Tamron

Willem155 11-03-2016

Inderdaad, ik had eerst ook deze Tamron F/3.5-6.3 DiII 18-250. Heb uitgebreid proeven genomen hoe de scherpte van Canon 18-135mm STM in vergelijking van de Tamron lens. Wat blijk ? De scherpte van de Tamron op 250 mm is aanzienlijk minder en heeft erg weinig contrast meer over. Als je een beeld uitsnijding achteraf op de PC uitvoert tot de zelfde vergroting, kom je met de Canon zeker zo goed uit.
Ik heb de manual focus ring nog getest, maar doet gewoon wat die moet doen, al moet je wel een behoorlijk stuk draaien om scherp te stellen, maar dat werkt juist wel prettig.